6 kes Melayu murtad paling terkenal di Malaysia

linajoy1. Lina Joy

Nama asalnya ialah Azlina Jailani. Berwajah typical Malay, berbangsa Melayu, keturunan Jawa dan berumur 42 tahun. Bekerja di ProQuest di Taipan, Subang Jaya dan menetap di Taman Dato’ Tan Yeiw Lai, Kuala Lumpur. Beliau pernah memohon untuk ditukar namanya kepada Azlina Lelani pada tahun 1997 tetapi ditolak disebabkan alasan telah bertukar agama Kristian. Permohonan kedua untuk menukar nama kepada Lina Joy pada 1999 tanpa menyatakan sebab pertukaran

kepada agama Kristian telah diluluskan, dengan kad pengenalan baru tertera perkataan Agama Islam. Ayahnya bernama Jailani bin Shariff dan ibunya bernama Kalthum binti Omar, keduanya beragama Islam dan mengamalkan cara hidup sebagai Muslim.

Azlina mengisytiharkan tidak pernah mempraktikkan Islam sejak lahir, beragama Kristian sepenuhnya sejak tahun 1990, mempunyai sijil baptis yang dikeluarkan pada 11 Mei 1998 dilahirkan oleh ibu bapa Melayu pada 1963. Dia menukar agama Islam kepada Kristian Katolik pada usia 26 tahun pada 1998. Dia telah dibaptiskan dan cuba mendapatkan pengesahanan daripada Mahkamah Malaysia, tanpa melalui mahkamah syariah. Namanya di dalam kad pengenalan berjaya ditukar kepada Lina Joy pada 1999. Selagi dia dikatakan sebagai orang Islam, Lina Joy tidak boleh berkahwin dengan pasangannya yang beragama Kristian, seorang kaum India. Sebaliknya pasangannya hendaklah menukar agama kepada Islam.

hartinakamaruddin2. Hartina Haji Kamaruddin

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-peluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk. menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Kartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak Kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina.

stifatimahabdulkarim3. Siti Fatimah Abdul Karim

Siti Fatimah binti Ab Karim, 29 tahun dilahirkan pada tahun 1978, merupakan anak kepada pasangan India Muslim, Ab Karim Masoosai bin Abdullah dan Zaleha binti Mohd Ali. Beliau dibesarkan oleh ibubapa beliau mengikut agama Islam dan beliau sendiri mengamalkan ajaran Islam sehinggalah usia 20 tahun apabila beliau melarikan diri bersama teman lelakinya yang beragama Hindu. Namun begitu, dalam affidavitnya dan laporan yang diperolehi Jerusalem Post mendakwa bahawa beliau telah dibesarkan oleh neneknya yang beragama hindu sedangkan mengikut maklumat dari ibunya, nenek sebelah ibunya beragama Islam manakala nenek sebelah bapanya pula beragama Kristian.

Berdasarkan kenyataan dalam laman web juga pada tahun 2001, beliau telah membuat suatu deklarasi melalui ‘statutory declaration’ bahawa beliau seorang Hindu dan menukar nama kepada Revathi Masoosai tanpa membuat sebarang permohonan di Mahkamah Syariah untuk meninggalkan agama Islam. Oleh kerana itu, kad pengenalan diri beliau masih mencatatkan nama beliau sebagai Siti Fatimah binti Ab Karim dan agama beliau adalah Islam. Menurut ibunya, ibubapa serta keluarganya telah berusaha untuk mencarinya dan membawanya pulang ke pangkuan keluarga namun kesemua usaha itu gagal kerana mereka sering diancam oleh keluarga teman lelakinya dan pernah bapa dan adik lelakinya ditahan dalam lokap polis berpunca dari pergaduhan antara kedua-dua belah pihak.

Setelah beberapa tahun melarikan diri bersama teman lelakinya, pada tahun 2004, beliau telah berkahwin dengan teman lelakinya, Suresh a/l Veerappan, seorang Hindu mengikut upacara perkahwinan agama Hindu. Oleh kerana itu, perkahwinan tersebut tidak boleh didaftarkan mengikut mana-mana undang-undang yang berkuatkuasa kerana perbezaan agama.

Seterusnya, hasil daripada perkahwinan tersebut, pada 19 Disember 2005 beliau telah melahirkan seorang anak di Hospital Besar Melaka. Ibunya telah mendapatkan bantuan Jabatan Agama Islam Melaka untuk mendapatkan anak tersebut memandangkan Siti Fatimah masih seorang yang beragama Islam di sisi undang-undang.

4. Anak-anak Yusof bin Abdullah

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah. Ada anak lelaki,nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya. Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap. (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ni, budak-budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

nyonyatahir5. Nyonya Tahir

SEREMBAN 23 Jan. – Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini memutuskan bahawa Nyonya Tahir, wanita Melayu beragama Islam tetapi didakwa mengamalkan cara hidup orang Cina dan ajaran Buddha sejak lebih 80 tahun lalu, bukan beragama Islam semasa kematiannya.

Hakim Mohd. Shukor Sabudin dalam keputusannya juga membenarkan mayat Nyonya yang disimpan di rumah mayat Hospital Tampin sejak kematiannya Jumaat lalu, diserahkan kepada keluarga wanita itu untuk disemadikan mengikut agama Buddha.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk mendengar dan membicarakan kes-kes berkaitan dengan kepentingan orang Islam termasuk masalah akidah di negara ini.

Katanya, keputusan itu juga berdasarkan afidavit anak bongsu Nyonya, Chiang Ah Fatt, 40, dan keterangan bersama kakak Ah Fatt, Kwang Ying, 43, di mahkamah hari ini.

“Mahkamah yang berpuas hati dengan keterangan-keterangan tersebut memutuskan bahawa Nyonya yang memegang kad pengenalan bernombor 180425-04-5054 @ 02033418 adalah bukan beragama Islam semasa kematiannya.

“Mahkamah juga membenarkan keluarga dan warisnya menguruskan pengebumian Nyonya. Hospital Tampin juga diarahkan supaya menyerahkan mayat ini kepada keluarganya,” kata beliau.

Beliau berkata demikian dalam penghakiman lisan selepas mendengar permohonan sebelah pihak (ex-parte) oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JAINS) serta pengarahnya berhubung pengisytiharan agama Nyonya.

Jumaat lalu, plaintif memohon keputusan mahkamah bagi menentukan status agama Nyonya dan permintaan keluarganya bagi dikebumikan mengikut adat Cina dan agama Buddha.

Plaintif-plaintif diwakili oleh peguam syarie, Siti Harlina Shahran manakala peguam syarie, Koo Chin Nam yang dibantu oleh Kevin Koo S. K. bertindak sebagai peguam pemerhati bagi keluarga Nyonya.

Sementara itu, peguam syarie, Muhamad Burok yang juga Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia bertindak sebagai peguam pemerhati bagi pihak persatuan itu.

Terdahulu, Hakim Mohd. Shukor memetik tulisan ulama Islam, Sheikh Abu Sujak dari Kitab Kifayatul Akhyar yang bermaksud: “Barang siapa yang keluar daripada Islam, ia diminta bertaubat tiga kali. Jika bertaubat, dan jika tidak dia dibunuh, dan tidak boleh dimandikan, tidak boleh disembahyangkan dan tidak boleh dikuburkan di perkuburan orang Islam.”

Pada prosiding pagi ini, Siti Harlina memaklumkan kepada mahkamah bahawa Ah Fatt mengemukakan afidavit bagi meminta supaya mayat ibunya itu disemadikan mengikut adat Cina dan agama Buddha.

Antara lain kandungan afidavit itu ialah keputusan laporan penyiasatan Pejabat Agama Islam Alor Gajah, Melaka pada 7 Mei 1986 mengenai laporan bersekedudukan antara Nyonya dan suaminya, Chiang Meng.

Dokumen penyiasatan itu ditulis oleh Pemeriksa Hal Ehwal Agama 1 Daerah Alor Gajah, Melaka, Ab. Azit Abdullah melalui kadi daerah yang dialamatkan kepada Pengarah Jabatan Agama Islam Melaka.

Sementara itu, Kwai Ying berkata, ibunya membuat wasiat dalam akuan bersumpah bahawa dia tidak akan kembali kepada agama Islam dan meminta disemadikan mengikut agama Buddha.

Dalam pada itu, Pegawai Agama Alor Gajah Melaka, Kamarul Saman Yaacub, 42, yang turut dipanggil memberi keterangan, mengesahkan laporan yang dibuat oleh Ab. Azit itu.

Beliau turut mengemukakan salinan asal dokumen itu kepada mahkamah.

Nyonya, 89, meninggal dunia kerana sakit tua kira-kira pukul 4 petang, Jumaat lalu di rumahnya di Taman Indah, Tampin dekat sini.

Status agama Nyonya disedari oleh anggota polis di Balai Polis Tampin apabila anak dan cucunya datang membuat laporan kematian.

Ini kerana dalam salinan kad pengenalan Nyonya jelas menunjukkan dia Melayu dan beragama Islam sedangkan anaknya menggunakan nama Cina dan beragama Buddha.

Petikan: Utusan Melayu 24 Januari 2006

aisyahbukhori6. Aisyah Bokhari

Pernah dengar cerita Aisyah Bokhari yang murtad tak lama dulu?Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikut boyfriend.

Cerita mengenai isu murtad yang dibawa di sini memang agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita.Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja.Tahun 1998 saja,516 orang sudah murtadAisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kitasendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2.Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhori setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal . Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga.Takde apa yang pelik pada dia, duduk dilembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya.Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

“Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.”

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhori boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan.

Butir asal permohonan

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam CinaKristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, “Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh NurAisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.”

Perenggan 23: “Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedangdikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik”.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuanmenyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar agamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara’ dengan undang-undang sivil,undang-undang syara’ akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmihendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi…. semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: “Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara’.

KUALA LUMPUR 21 Jan. – Ibu bapa Nor’Aishah Bokhari, gadis yang kononnya mengisytiharkan dirinya murtad, merayu anak mereka itu agar pulang ke pangkuan keluarga untuk bersama-sama menyambut Hari Raya Aidilfitri seperti tahun-tahun lalu.

Mereka turut merayu jasa baik umat Islam di negara ini untuk mendoakan kerahmatan ke atas Nor’Aishah serta mengerjakan solat hajat sepanjang minggu terakhir bulan Ramadan ini agar gadis itu kembali ke pangkuan keluarga dengan selamat.

Bapa gadis tersebut, Bokhari Md. Tahir, 62, seorang pesara guru, berkata, beliau terpaksa mengetepikan perasaan malu yang akan ditanggung oleh keluarganya kerana percaya anaknya sehingga hari ini masih lagi kekal menganut agama Islam.

”Ramai kawan-kawan saya memberi perangsang untuk membawa perkara ini ke pengetahuan umum kerana mereka percaya saya telah selesai menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ayah dengan baik,” kata beliau dengan nada yang sebak ketika ditemui Utusan di sini, hari ini.

Beliau ditemani oleh isterinya, Samiah @ Aton Taha, 58, kakak dan abang kepada Nor’Aishah, Norashikin dan Nazaruddin.

Nor’Aishah melalui peguamnya mendakwa telah mengikrarkan satu surat akuan yang menyatakan bahawa dia ingin meninggalkan agama Islam untuk memeluk agama Katholik dengan memakai nama Aishah Felicia Bokhari pada 22 Oktober tahun lalu.

Bagaimanapun kesahihan dakwaan itu masih tidak jelas kerana tiada pengakuan dan keterangan secara terbuka daripada Nor’Aishah sendiri mengenai perkara itu.

Pengakuan yang ada hanya menerusi seorang peguam tetapi ia diragui oleh keluarga Nor’Aishah berdasarkan kenyataan taubat yang dibuat oleh gadis itu di Jabatan Agama Islam Negeri Johor di Johor Bahru pada 18 Disember lalu.

Gadis itu bagaimanapun dilaporkan hilang pada 30 Disember lalu dan kini dipercayai berada bersama teman lelakinya, Joseph Arnold Lee, 28.

Pihak polis tidak menolak sebarang kemungkinan pasangan itu sedang bersembunyi di negara jiran.

Keterangan gadis itu amat penting bagi menentukan kesahihan pengakuannya untuk keluar daripada agama Islam.

Isnin lalu, Nor’Aishah menerusi peguamnya menarik balik satu permohonan writ habeas corpus terhadap bapa, ibu, abang dan seorang bapa saudaranya yang didakwa telah mengurung dan menahan beliau secara paksa.

Nor’ Aishah bagaimanapun tidak hadir pada hari itu.

Bokhari seterusnya berkata, Nor’Aishah, 25, seorang anak yang menerima didikan agama yang cukup ketika menuntut di sebuah sekolah agama di Johor.

”Pendidikan agama yang diterimanya cukup untuk melayakkan beliau menjadi seorang ustazah,” katanya.

Tambahnya, Nor’Aishah pandai membaca al-Quran dan turut menghafal beberapa surah penting.

Menurut Bokhari, Nor’Aishah dengan semua anggota keluarganya cukup baik.

”Kami adik beradik sememangnya rapat dan sering berkongsi dalam banyak perkara,” kata kakaknya, Norashikin.

BOKHARI Md. Tahir dan Samiah @ Aton Taha tidak dapat menahan sebak mengenangkan nasib anak perempuan mereka, Nor’Aishah yang menghilangkan diri sejak 30 Disember lalu. Nor’Aishah kini dipercayai berada di negara jiran bersama teman lelakinya. – Gambar ZAINAL ABIDIN IBRAHIM.

Nor'Aishah

Dalil-dalil larangan Murtad

Murtad adalah seburuk-buruk kekufuran, dan diantara dalil keburukannya ialah firman Allah SWT;

وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.

Maksudnya: Dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya (selama-lamanya) (al-Baqarah. 2: 217) :

Dan firmannya;

مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Maksudnya: Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah) kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka itu tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar. (al-Nahl. 16: 106)

70 Pandangan Di “6 kes Melayu murtad paling terkenal di Malaysia

  1. bodoh yang msuk agama hindu tu. pentingkan boifren drpda bapak dia sendiri. bapak dia plak msuk lokap.anak apa dia ni,anak durjana namanya tu.

    Reply
        1. Hindu tuh agama. Dlam sejarah kan selalu ulang² agama Hindu-Buddha… Hindu ni agama yg percaya tiga tuhan, satu yg mencipta. Satu yg mengawal/menjaga dan satu yg menghancurkan. Agama nie xde permualaan(founder) jaoh beza dngan agama laen, paling sesat. Kalau nk taw, cari kisah tuhan yg penggal kepala anaknya then gnti dengan kepala gajah. Kepala gajah berbadan manusia tu tuhan orang Hindu. Banyak kan membaca bro, judge melalui ilmu, bukan pendapat. Peace.

          Reply
  2. Allah itu tuhan yang satu. Hanya Allah sahaja tempat kami memohon doa. Allah itu tiada anak dan tidak diperanakkan. Dan tiada sesiapapun yang boleh menyerupai Allah.

    Masih pelik kenapa ramai / banyak tuhan mereka percaya dan sembah. Tidak percaya bahawa ada hanya ada satu tuhan sahaja yang lebih berkuasa.

    Semoga kita semua diberi petunjuk dan hidayah Allah. Amin.

    Reply
    1. tiada orang mati hidup dan memberitahu ada syurga dan neraka….apa lagi terima wassap dari syurga. agama hanyalah adalah ciptaan manusia dan ia hanyalah bergantung kepada kepercayaan dan keyakinan….uh uh uh

      Reply
      1. Kalu agama tu ciptaan manusia, kenapa ko tak bagitau kapir2 gereja suruh balik rumah jgn nak menghasut org ramai masuk gereja. Bodoh!

        Reply
  3. Stupid article. The author should be jail more the 10 years by using racism words such hindu laknatullah in multiracial country. Bagi pedoman my foot.

    Reply
  4. nabi isa mengajar erti kebaikan kpd umat manusia…bkn khas kpd umat kristian …fahamilah erti -umat manusia….bkn kpd tertumpunya ke saudara seiman …dan nabi isa adalah satu2nya nabi yg akan menjadi hakim kiamat Dan bersaksi kpd umat manusia TIADA YANG AKAN MASUK KEKERAJAAN SYURGA KLU BKN MELALUI AKU.so…AKU itu adalah Nabi Isa …sapaka yg berkuasa didalam syurga …adlah TUHAN ..SAPA ITU TUHAN…TUHAN ITU ADALAH ALLAH ERTINYA ALLAH LAH YG MENGHAKIMI MANUSIA UTK MASUK KESYURGA …MENURUT NABI ISA ADALAH SAMA DGN MENURUT ALLAH …KESIMPULANNYA ADALAH NABI ISA ITU SAMA DAN BERSAMA ALLAH ..MAKSUDNYA NABI ISA DAN ALLAH ITU 2 DALAM 1….DAN TERJADILAH 3 DALAM 1 IAITU FIRMAN.. Ia dari mulanya adalah FIRMAN …ALLAH….NABI ISA ……Bnyak percanggahan ajaran apabila di smpikan oleh para ulama mengenai kesetiaan pengikut supaya taat dan takut terhukum dgn org yg mengetuai org ramai di psycic dgn perhubungan pelanggaran hukum keTuhanan secara diluar pengetahuan ketua…@ monitor..dan bnyk hukum yg di monitorkan secara psycic spt mempolitikan pengikut dgn hukuman agama supaya memudahkan kesetiaan pengikut agar takut kpd neraka…sdgkan agama bkn dipolitikan tp kepercayaan …bkn paksaan tp kepercayaan yg lahir dr sanubari seseorang..mengenal secara peribadi kpd Allah ada lah org yg akan dimasukan kedlm syurga..hanya melalui nabi isa sahaja yg akan masuk kesyurga….

    Reply
    1. Ajaran kristian adalah ajaran tunggang-langgang, tuhan tiga dalam satu macam coffee mix 3 in 1….ajaran ciptaan manusia bebal….bodoh. Aku rela takde agama dari masuk kristian ajaran mengarut rekaan orang2 pagan eropah tu….

      Reply
      1. Biar lha orng islam menganggap lain terhadap agama kristian…ttapi sya tetap menganggap agama kristian itu suci… Orng yg menganggap kristian itu tidak suci bermakna dia memalukan agama dia sendiri ..adakah kita di ajar untuk menghina agama orang lainn..tidak kan…

        Reply
      2. Tunggang langgang? Agama apa yang masih berselisih pendapat berkenaan agama sendiri? Jgn judge agama org tunggang langgang kalau agama islam itu sendiri x da bukti dari Allah.

        Kenyataan2 kitab Kristian disokong dengan penemuan skroll2 dari laut mati dan semua nubuatan2 nabi2 terdahulu adalah sama bermula dari kitab zabur, taurat dan injil.

        Berbeza dgn islam, tiada tulisan asal quran yg dpt menyokong kebenaran quran… Semuanya ditulis semula.

        Reply
        1. Kamu mahu bukti ye,sy tunjukkan,kita ambik bab bulan,dlm injil ada bgtau yg bulan mengeluarkan cahaya sendiri,dlm al quran pula bgtau cahaya di bulan adalah pantulan,CUBA JELASKAN

          Reply
        2. Hindu tuh agama. Dlam sejarah kan selalu ulang² agama Hindu-Buddha… Hindu ni agama yg percaya tiga tuhan, satu yg mencipta. Satu yg mengawal/menjaga dan satu yg menghancurkan. Agama nie xde permualaan(founder) jaoh beza dngan agama laen, paling sesat. Kalau nk taw, cari kisah tuhan yg penggal kepala anaknya then gnti dengan kepala gajah. Kepala gajah berbadan manusia tu tuhan orang Hindu. Banyak kan membaca bro, judge melalui ilmu, bukan pendapat. Peace.

          Reply
        3. Hindu tuh agama. Dlam sejarah kan selalu ulang² agama Hindu-Buddha… Hindu ni agama yg percaya tiga tuhan, satu yg mencipta. Satu yg mengawal/menjaga dan satu yg menghancurkan. Agama nie xde permualaan(founder) jaoh beza dngan agama laen, paling sesat. Kalau nk taw, cari kisah tuhan yg penggal kepala anaknya then gnti dengan kepala gajah. Kepala gajah berbadan manusia tu tuhan orang Hindu. Banyak kan membaca bro, judge melalui ilmu, bukan pendapat. Peace.

          Reply
      3. Ko penah dengar tuhan mati☺?ko penah dengar x yg tuhan ko iaitu nabi isa penah ditanya oleh muridnye bilakah hari kiamat,apa nabi isa cakap?

        Reply
    2. Ko penah dengar tuhan mati☺?ko penah dengar x yg tuhan ko iaitu nabi isa penah ditanya oleh muridnye bilakah hari kiamat,apa nabi isa cakap?,lepastu tolong baca habis injil kamu tu,lepastu kamu baca al quran,dan buatlah perbandingan,baru boleh kamu jelaskan ye,dlm al quran mengatakan tidak ada paksaan dlm memasuki agama islam,kami sampaikan apa yg terkandung dlm al quran tanpa mengubah apa pn,bukti bukti sudah ada,fakta sains dh tunjukkan,dan akan ada banyak lagi bukti yg al quran bgtau akan terbukti lagi,perhatikanlah wahai org yg mencari kebenaran,jika kamu seorang yg jujur?

      Reply
  5. stupid racism word by author… minta2 kau tu yg laknatullah… Islam tak pernah mengajar umat nya menyebut laknatullah kepada sesiapa,apa lebih kepada agama lain. kau faham tak apa maksud kafir,jgn sebarang sebut je. dunia sekarang takde lg org kafir smua dh ada agama.. allahhuakbar.

    Reply
  6. satiap orang mempunyai keparcayaan sendiri kalau dibandingkan semua ugama kristian adalah ugama yang benar kerana menolak kekerasan dan sebagainya kalau baca dalam ajaran islam meraka menghalalkan kekarasan contoh is membunuh sesama sendiri.dalam kristian kita percaya bahawa tuhan membarikan firman hidup kepada manusia maka tuhan jadikan firaman itu sebagai manusia dan yesus lah firaman tuhan yang hidup.alkitab adalah firman yang mati kerana kalau tuhan bagi firman itu separti buku berarti firaman itu adalah mati kerana tidak bercakap yang menghidupkan firaman itu adalah orang yang membaca lagipun dia adalah ugama baru

    Reply
    1. Islam menolak sebarang kekerasan.hanya mereka yang pelampau agama sahaja yang menghalalkan kekerasan.tidak kira Islam ataupun agama lain.ertinya mereka ini terlampau taksud Dan menyalah gunakan agama untuk kepentigan diri sendiri seperti IS.para ulama tidak mengiktiraf IS.umat Islam menolak IS.

      Reply
    2. kalau kristian agama yang benar, mengapa wanita kristian banyak berlakon pornografi dan citer2 lucah di barat sana, ajaran kristian sebenarnya terpalit kelucahan melampau umatnya sendiri…gereja bukan lagi tempat beribadat kerana serangan seksual pope terhadap kanak2 semakin menjadi-jadi…sedang kami muslim berusaha menjaga maruah wanita

      Reply
      1. Kalau Muhammad itu seorang nabi , mengapa moralnya BEJAD ..? dalam biografi nya , sangat jelas dikatakan bahwa Muhammad adalah seorang PEMBUNUH , PEMERKOSA dan PERAMPOK . sangat aneh sekali , manusia yang AMORAL dijadikan oleh ummat islam sebagai suri teladannya .
        yang paling sulit dipercaya adalah surah Ar – Rad 13 …. Dialah Zat yg sangat keras TIPU DAYA nya ….. ( Allah swt adalah sosok penipu malah dianggap sebagai Tuhan ..? )
        surah Annisa 4 . 88 dan Al – Araaf 16 . 17 ………… apakah kamu bermaksud memberi petunjuk kepada orang2 yg telah disesatkan oleh Allah swt ..? ( sosok yang menyesatkan ,malah dianggap Tuhan ..? )

        Reply
        1. Ko penah dengar tuhan mati☺?ko penah dengar x yg tuhan ko iaitu nabi isa penah ditanya oleh muridnye bilakah hari kiamat,apa nabi isa cakap?

          Reply
      2. klu islam tu btul
        knapa org2nya tdk baik kpd org lain
        bukan ke agama mnjadikan penganutnya jd baik?
        napa sgt bsar hati nak org lain musnah mati?
        tak boleh ke hdup baik2 dlm dunia ni?
        takkan kamu je yg nak hdup…
        yg porno tu takdak agama la woi…
        kat msia sni knapa org kmu yg byk buang bayi?

        Reply
    3. Penyerang negara islam membunuh ratus ribu orang seperti iraq libya dan agfanistan adakah mereka berugama islam?.. Kalau banding Islam dengan bukan Islam siapa yang membunuh lebih ramai orang.. Jangan salahkan agama bila membunuh.

      Reply
    4. Ko penah dengar tuhan mati☺?ko penah dengar x yg tuhan ko iaitu nabi isa penah ditanya oleh muridnye bilakah hari kiamat,apa nabi isa cakap?

      Reply
  7. terima kasih telah menyajikan sesuatu yang terbaik, dan ini memberikan ide buat kita semua agar selalu belajar dari seseorang meskipun orang itu tidak kita kenal, dan sukses selalu buat anda yang telah menginspirasi kita semua!

    Reply
  8. I'mDusun,I'mMuslim · Edit

    Salaam,
    Sesungguhnya semua agama langit itu datang dari Allah. Allah datangkan Islam untuk menyampaikan kebenaran tersebut melalui Nabi Muhammad s.a.w, pesuruh Allah yg terakhir untuk meyelamatkan aqidah kita daripada kerakusan manusia sendiri yang telah mengubah2 hukum Allah..
    Jika sampai masanya ajaran Islam (sejahtera) jua akhirnya binasa & rosak, dunia fana ini sampai ke penghujung hayatnya, akibat hilangnya keIslaman (kesejahteraan) manusia sejagat, Kekallah kita semua dalam shalat & do’a semoga kita semua terselamat daripada kebinasaan & kerosakan itu, aamiin Ya Rabb..

    Reply
  9. kenapa lah diorang ni paboya sangat..dah agama islam nak masuk agama lain..masa mati nanti kena lah balasannya..apa salahnya agama islam sibuk sangat nak masuk agama lain sedap sangat ke masuk agama kristian..aku yg anak cina ni pun ikut mak aku yg beragama islam..sedap ke apa agama islam ni memanglah banyak pantang larangnya..tapi takkan lah nak masuk agama lain kot

    Reply
  10. Salam…. Jnglah kta mmpertikaikn itu semua….. Cuma islm d mlaysia yg bnci kristian…. Dn musti msuk islam … Klu d lain ngara bebas memili…. Tuhan x perna suru ….bahwa kmu musti ikut agama ini..!!!

    Reply
    1. Ko penah dengar tuhan mati☺?ko penah dengar x yg tuhan ko iaitu nabi isa penah ditanya oleh muridnye bilakah hari kiamat,apa nabi isa cakap?,lepastu tolong baca habis injil kamu tu,lepastu kamu baca al quran,dan buatlah perbandingan,baru boleh kamu jelaskan ye,dlm al quran mengatakan tidak ada paksaan dlm memasuki agama islam,kami sampaikan apa yg terkandung dlm al quran tanpa mengubah apa pn,bukti bukti sudah ada,fakta sains dh tunjukkan,dan akan ada banyak lagi bukti yg al quran bgtau akan terbukti lagi,perhatikanlah wahai org yg mencari kebenaran,jika kamu seorang yg jujur?

      Reply
  11. Bodoh lah puak2 taksub agama ni. Tak habis2 nak bergaduh. Tuhan tu manusia yg reka lah bodoh. Mana adanya tuhan, haram jadah tak logik langsung. Maha esa, maha mengetahui, maha macam2 konon. Pasal tuhan yg tak wujud ni semua korang nak perang2, bunuh2, ugut2 semua. Habis lah mampus manusia kalau macam ni. Jgnlah bodoh sangat ikutkan ulamalah, ustazlah, paderilah, pope lah, sami lah, monk lah. Mereka tu manusia biasa yg gila kuasa. Yg nak perintah korang yg bodoh tak boleh pikir ni supaya ikut kata2 diarong. Tak habis2 bodohnya, klu tak susahkan org lain takpelah jugak, ni nak wat undang2lah, nak buat itulah, inilah. Haram jadah sungguh.

    Reply
    1. Boleh explain macam mana asal usul kau terjadi dan keturunanmu…kalau kau dapat jawab .. kalau kau tak dapat jawab jangan nak pertikai ALLAH S.W.T

      Reply
  12. Islam agamaku..ya Allah..matikanlah aku..kedua ibu bapaku..pasangan ku..ank ank ku semua adik bradik ku dan seluruh umat islam dalam iman..Aamin..

    Reply
  13. sikap buruk manusia bukan disebabkan agama tapi diri mereka sendiri. setiap agama berhak mengamalkan kepercayaan masing masing. tiada yang berkuasa menghina agama lain. penulis tidak berniat menghina agama lain, cuma mahu mempertahankan muslim dari berlaku murtad. sikap amarah menyebabkan penulis menglaknat agama lain. jadikan pengajaran buat saya, pembaca dan penulis.

    Reply
  14. apa beza manusia dgn benda hidup yg lain?
    apa akan jadi manusia yg tk da ilmu?
    apa beza manusia yg tahu resepi memasak ttapi
    tidak pena mmasak dgn org yg tahu resepi
    mmasak dan slalu memasak?

    Reply
  15. ape yng korang x fham ni yang xdep agama lagi teruk.. adakah kita hidup didunia ni sia2 fikir arr siape yng cipta matahari bulan … kalau tiada tuhan mana nye wujud kita ade otak fikir…. agama islam adalah agama yang benar …. al quran telah menceritakan tntang kejadian manusia…. apakah wujud mikroskop pade waktu dulu sedanhkan al quran telah menceritakan kejadian manusia pade beribu-ribu tahun dahulu

    Reply
  16. Al-Quran,setiap muka surat ada nama Allah.Ada ayat 2 yang jelas.Kalau susah nak faham anggap saja tu Al Quran seperti manual book deklirasi yg membuat banyak statetment spt Allah itu satu,Jesus bukan anak tuhan,Quran itu ayat benar yg dijaga ketulinannya,babi haram di makan dan lain2-so complete smpai kita tak keliru mcm umat lain ,kalau lah kita tidak risau hidup slps mati tentu tak perlu risau,problemnya akan ada hidup slps mati,pilih dan kaji agama mana yg tepat hati akan tenang,kalaulah ia sangat mudah tentulah semua orang akan pilih agama yg simple tak byak tegahan dan kewajipan.So,baca lah terjemahaan Quran dan bandingkan dgn mana2 buku atau kitab di dunia ini.Jgn salahkan kitab jika pengamalnya tidak lurus seumpamanya sepohon epal,sebiji buah rosak tapi ada berpuluh buah yang manis,asalnya pokok epal,ranting epal,daun epal dan akar pokok epal,semuanya epal berasal dari epal asal.

    Reply
  17. Tuhan itu memang esa. Tapi Tuhan yang benar adalah Tuhan yang menciptakan alam semesta. Bukan Tuhan yang diciptakan oleh seorang manusia yang sekaligus berperan sebagai nabi

    Reply
  18. Klean semua itu emang cuman islam KTP. jiahahahaha memalukan. Dari awal emang kalian tuh dah murtad waktu ngemis minta kemerdekaan dan perlindungan dari inggris. Wakakakakaka.

    Reply
  19. Klean semua itu emang cuman islam KTP. jiahahahaha memalukan. Dari awal emang kalian tuh dah murtad waktu ngemis minta kemerdekaan dan perlindungan dari inggris kafir. Wakakakakaka.

    Reply
  20. If u want to know islam..study islam..dont study muslim..islam is perfect..muslim is not perfect..i’m a muslim and i’m not perfect☺

    Dr zakir naik..

    Reply
  21. Sesiapa yg nk jadi murtad tu biar pi sbb tuhan telah bgi dia akal dan fikiran tetapi dia simpan smua itu dlm seluar dalam nya. Ayoh brseronok lah kau wahai hamba allah yg brugama islam ikut lah suami/isteri mu itu ke ugama nya ia itu kristian

    Reply
  22. X pa..
    Kmi sbagai Muslim yg bragama Islam nie hnya mnjalankn tugas kmi saja..
    Brpesan – pesan kpada kbenaran..
    Tpi skiranya kamu smua pnganut agama – agama lain msih mahu mneruskn kpercayaan kmu trhadap agama kamu,kmi x dak buat apa2..
    ” Sesungguhnya agama Islam ini tiada paksaan ke dalam “..
    Cuma satu hari nanti apabila sangkakala telah ditiup,bumi telah diratakan dan dunia sudah Kiamat,jngan di waktu itu bru kamu mnyesali tindakan kmu..
    Nescaya kmu akan brfikir,benarlah apa yg telah diprkatakn dan dismpaikn oleh org – org muslim swaktu hdupku dahulu..
    Kmi hnya mmpu trus brusaha untk menasihati kamu dan mengajak kamu smua kepada satu2nya jalan kebenaran wlaupun kami dituduh,disangkal dan diprkatakn brbagai2 bnda..
    Malahan kami tidak dpat apa2 gnjaran dunia skalipun kamu memasuki agama Islam,krana ssungguhnya hnya redha Allah yg kmi cari..
    Smoga kamu smua mnemui jalan yg satu,yakni jalan yg lurus serta jalan yg akan mmbuatkn kamu bhagia iaitu prasaan yg tdak pernah kmu rasakn slama kamu hidup..
    ” Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian.. Melainkan orang – orang yang beriman dan beramal soleh.. Yakni orang – orang yang berpesan kepada kebenaran.. Dan orang – orang yang brpesan – pesan dengan kebesaran ”
    ?

    Reply
  23. Kalau nak cakap pasal agama tlong jgn sembarangan ye 🙂 Jangan nilai satu agama dari org yg ikut tu agama. Agama tu baik sebenarnya tapi org yg tidak mematuhi ajaran tu betul2. Kita mana boleh salahkan ajaran agama. CONTOH, org mengaku dia agama islam, agama yg benar antara agama yg lain. Tapi, kenapa masih ada org islam yg MENGHINA, MEMAKI agama lain? Itu kah yg diajar oleh agama islam? Setahu sya tiada agama pun yg ajar perkara buruk. CONTOH lain, agama kristian (agama saya) tidak pernah ada ajaran org kristian boleh mabuk sampai tertidur tengah jalan atau paksa org masuk agama kristian. Tapi, masih ada org kristian yg begitu. Sampai org salah faham. Kita nmpk sndri kan? Org judge agama berdasarkan cara hidup penganutnya. Bukan berdasarkan ajaran yg sebenar. So, no need jugde agama org dengan MEMAKI / MENGHINA. Nilai dulu diri sendri tu 100% patuh ajaran agama atau tak. Ok? 😀 Sebab kalau tak tau ttng agama jgn cakap sembarangan ya. Agak menyakitkan mata dan hati :3 hehe. Bye!

    Reply
  24. Iye ke kristian bnyk brlakon porno? Hebat juga eh awk ni. Profil pelakon porno pn awk tahu 😀 Jgn anggap org freehair tu kristian beb. Dan jgn anggap kristian tu semua sama. Yg buat salah tu orgnya. Bukan agama. Org yg tak patuh ajaran agama, agama tu yg salah ke? Sedangkn org islam pun ada juga yg x patuh ajaran..freehair, minum arak, anak luar nikah smua. Jadi nak salahkn siapa?? Agama?? Fikir dua kali la..jgn asyik nak tnjuk agama org yg salah 🙂

    Reply
  25. ” Tuhan kristian mcm kopi 3 in 1.”

    Perkara tu mmng la dianggap tak logik olh non-kristian. Sebab korng tidak mendalami maksud / ajaran kristian. Lucu org ni. Klu kau sepenuh hati percaya agama kristian, kau tak akan fkir benda tu karut. Mcm sy sndri, sya tak boleh terima bila org muslim boleh kawin 4 org istri. Sebab dlm kristian hubungan suami isteri sma mcm hubungan dgn Tuhan. Mengkhianati / menduakan isteri sma mcm mengkhianati / menduakan Tuhan. Tapi yg mmng muslim tu faham la knpa kn. So, sama laa mcm ayat di atas tu.

    Reply

Post Comment